Στη Wall Street Journal μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook, Mark Zuckerberg,  προσπαθώντας να μετριάσει τους φόβους των χρηστών σχετικά με τις διαφημίσεις στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο Mark Zuckerberg λέει, ότι δεν σχεδίαζε να δημιουργήσει μια παγκόσμια εταιρεία. Αλλά ένα μήνα σχεδόν πριν τα 15α γενέθλια του Facebook, ο διευθύνων σύμβουλος του μεγαλύτερου κοινωνικού δικτύου του κόσμου, προσπαθεί να υπερασπιστεί το μεγαλοπρεπές έργο του.

Το βράδυ της Πέμπτης, ο Zuckerberg προσπάθησε να εξηγήσει, στη Wall Street Journal, “Τα γεγονότα σχετικά με το Facebook” και, ειδικότερα, τα γεγονότα που σχετίζονται με ένα από τα πιο αμφισβητούμενα στοιχεία της πλατφόρμας: τη διαφήμιση και την προστασία προσωπικών δεδομένων.

Ο Zuckerberg αναφέρει τις συνήθεις ερωτήσεις και ανησυχίες που λαμβάνει από τους χρήστες, όσον αφορά στο μοντέλο του Facebook, και τις απαντήσεις που έχει να προσφέρει, εξηγώντας τις αρχές με τις οποίες λειτουργεί η πλατφόρμα.

Οι διαφημίσεις επιτρέπουν τη δωρεάν χρήση του Facebook.

“Αν θέλουμε να εξυπηρετήσουμε όλους τους ανθρώπους, τότε χρειαζόμαστε μια υπηρεσία που να είναι προσιτή σε όλους. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσφέρουμε υπηρεσίες δωρεάν, και αυτό μας το επιτρέπουν οι διαφημίσεις”, γράφει.

Αλλά το πραγματικό ερώτημα είναι, πώς αυτές οι διαφημίσεις εξυπηρετούνται. Σύμφωνα με την αρχή της στόχευσης των διαφημίσεων, ο Zuckerberg γράφει, ότι οι χρήστες θέλουν οι διαφημίσεις να είναι σχετικές με τα ενδιαφέροντά τους και για να γίνει αυτό, το Facebook πρέπει να «καταλάβει τι τους αρέσει» – αλλά οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν και να ελέγχουν το τρόπο χρήσης των πληροφοριών τους.

“Με βάση τις σελίδες  που προτιμούν οι χρήστες, τα κλικ που κάνουν και άλλες πληροφορίες, δημιουργούμε κατηγορίες και στη συνέχεια πληρώνουμε διαφημιστές για να προβάλλουν διαφημίσεις σε αυτήν την κατηγορία”, γράφει. “Έχετε τον έλεγχο σχετικά με τις πληροφορίες που χρησιμοποιούμε για την εμφάνιση διαφημίσεων και μπορείτε να αποκλείσετε τυχόν διαφημιστές που σας προσεγγίζουν”.

Ο Zuckerberg αναγνωρίζει ότι η “πολυπλοκότητα” αυτού του μοντέλου έχει οδηγήσει σε ακόμη περισσότερες ανησυχίες, όπως το εάν το Facebook πουλά δεδομένα χρηστών ή αν σκοπίμως επιτρέπει σε αμφιλεγόμενο περιεχόμενο να παραμείνει στο site για να “ενισχύσει το engagement”.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος έχει απαντήσεις και σε αυτό το θέμα.

Τονίζει ότι “δεν πουλάμε τα δεδομένα των ανθρώπων, παρόλο που συχνά κατηγορούμαστε γι’ αυτό”. Και συνεχίζει “το clickbait και άλλες τέτοιες πρακτικές μπορεί να αυξάνουν το engagement προσωρινά, αλλά θα ήταν ανόητο να γίνεται σκόπιμα, γιατί δεν είναι κάτι που θέλουν οι άνθρωποι”.

Πρόκειται για μια προσεκτικά διατυπωμένη δήλωση, που επιτρέπει στον Zuckerberg να αναφέρει τα προβλήματα των χρηστών του Facebook, πλαισιώνοντάς τα με τα δικά του λόγια – μια προσεγμένη απάντηση σε πρώτο πρόσωπο που επιδιώκει να μετριάσει τους φόβους των χρηστών, χωρίς να μιλήσει για μερικές από τις πιο δύσκολες ερωτήσεις που μπορεί να κάνει κάποιος.

Δεν είναι μόνο η 15η επέτειος που πλαισιώνει αυτή την ανοικτή επιστολή του CEO του Facebook. Η εταιρεία αντιμετώπισε μια σειρά από σκάνδαλα το 2018 – από το σκάνδαλο Cambridge Analytica, που ξέσπασε τον Μάρτιο, έως τις αναφορές που έγιναν τον Δεκέμβριο, οι οποίες κατηγόρησαν την πλατφόρμα ότι έδωσε μεγαλύτερη πρόσβαση στα δεδομένα χρηστών, σε εταιρείες όπως η Netflix και η Spotify. Το νέο έτος δεν φαίνεται να κυλά πιο ομαλά, αφού η FTC είναι πιθανό να επιβάλλει πρόστιμο στο Facebook σχετικά με την προστασία δεδομένων.