Η υπηρεσία Paypal προσφέρει για πάνω από 19 χρόνια ένα αξιόπιστο τρόπο οικονομικής συναλλαγής μέσα στην ανασφάλεια του διαδικτύου. Δεν είναι τυχαία η πολυετής διεθνής παρουσία της στο internet, έχοντας πιστούς οπαδούς που προτιμούν να μην συναλλάσσονται απευθείας με την πιστωτική τους κάρτα αλλά μέσω τρίτων υπηρεσιών.

Έτσι είτε αν θέλετε να κάνετε πωλήσεις στο διαδίκτυο, είτε θέλετε να κάνετε ασφαλείς online αγορές, η PayPal είναι η πιο ασφαλής και βολική λύση. Παρά το γεγονός ότι η εταιρεία έχει θέσει τις κατευθυντήριες γραμμές ασφάλειας συναλλαγών τόσο για τους πωλητές όσο και για τους αγοραστές, είμαστε σίγουροι ότι οι περισσότεροι χρήστες δεν ενδιαφέρονται να τις διαβάσουν. Συν τοις άλλοις, οι απατεώνες είναι αρκετά έξυπνοι, για να παρακάμψουν τις δικλείδες ασφαλείας χρησιμοποιώντας φτηνά κόλπα.

Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούμε στις επτά πιο κοινές απάτες Paypal, που θα σας βοηθήσουν να μείνετε σε εγρήγορση και να καταλάβετε πότε “κάτι δεν πάει καλά”.  Τα πρώτα 4 σενάρια αφορούν τους πωλητές και τα υπόλοιπα 3 τους αγοραστές. Ας τα δούμε:

ΑΠΑΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΩΛΗΤΕΣ

Απάτη Νο 1. Ανοίξτε ένα λογαριασμό PayPal μέσω συνδέσμου του αγοραστή

Σενάριο
Αν είστε ένας πωλητής, αλλά δεν έχετε λογαριασμό PayPal, μπορεί να σας προτείνει ένας επίδοξος αγοραστής ότι θέλει να αγοράσει τα προϊόντα σας, αλλά ν σας κάνει την πληρωμή μέσω PayPal. Θα μπορούσε μάλιστα, για να σας “γλυκάνει”, να σας προτείνει ως κίνητρο, μία μαζική αγορά των προϊόντων σας. Ωστόσο, όταν θα του πείτε ότι δεν έχετε λογαριασμό στην PayPal, θα σας στείλει ένα σύνδεσμο για να ανοίξετε ένα νέο λογαριασμό εκεί.

Τι συμβαίνει στο παρασκήνιο.
Στην πραγματικότητα, ο αγοραστής δεν έχει κανένα ενδιαφέρον να αγοράσει κάτι από εσάς. Θέλει μόνο να ανοίξετε ένα λογαριασμό PayPal χρησιμοποιώντας όμως τον σύνδεσμό του. Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια επίθεση phishing, καθώς η σύνδεση που σας στείλει είναι ψεύτικη και σας ανακατευθύνει σε μια πλαστή ιστοσελίδα PayPal για να εγγραφείτε.

Όλες οι πληροφορίες που θα εισάγετε σε αυτή τη ιστοσελίδα θα αποσταλούν απευθείας στον απατεώνα. Αυτό περιλαμβάνει τη διεύθυνσή του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας, διεύθυνση κατοικίας, αριθμό τηλεφώνου, πλήρη στοιχεία πιστωτικής κάρτας, ερώτηση ασφαλείας, τον κωδικό πρόσβασης, και πολλά άλλα είδη ευαίσθητων πληροφοριών.

Ο απατεώνας μπορεί να χρησιμοποιήσει όλες αυτές τις πληροφορίες για να χαράξει άλλους λογαριασμούς σας, συμπεριλαμβανομένων της τράπεζά σας. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία της κάρτας σας για να κάνει αγορές ή για να εξαπατήσει άλλους χρήστες.

Πώς να προστατευτείτε από αυτή την απάτη;
Ως γενικό κανόνα θεωρήστε ότι ποτέ δεν πρέπει να ανοίξετε ή να κάνετε login σε έναν λογαριασμό που σας έχει δοθεί σε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Πάντα να μεταβαίνετε στην επίσημη ιστοσελίδα και να εγγράφεστε ή να συνδέστε από εκεί. Εκτός από αυτό, θα πρέπει να προσέχετε την πλήρη URL διεύθυνση της ιστοσελίδα phishing, η οποία λογικά δεν θα είναι η «paypal.com», αλλά κάτι κοντινό και παρόμοιο, όπως «paypall.com» (η οποία είναι προφανώς ψεύτικη).

Απάτη Νο 2. Στείλτε το αγορασμένο προϊόν σε μια διαφορετική διεύθυνση

Σενάριο
Ο αγοραστής θα σας πει ότι θέλει να αγοράσει κάτι για έναν φίλο του και θέλει να το στείλετε ως δώρο έκπληξη. Ως εκ τούτου, αν και θα κάνει την πληρωμή μέσω του λογαριασμού της PayPal του, το αγορασμένο αντικείμενο πρέπει να παραδοθεί σε διαφορετική διεύθυνση από αυτή που έχει δηλώσει στην Paypal.

Τι συμβαίνει στο παρασκήνιο;

Η PayPal δεν αναλαμβάνει καμία ευθύνη για την παράδοση των αγαθών που δεν έχουν παραδοθεί στη διεύθυνση που καταχωρήθηκε από τον εκάστοτε χρήστη όταν άνοιξε τον λογαριασμό PayPal. Αναμένοντας ότι δεν γνωρίζετε αυτές τις πληροφορίες, ο αγοραστής θα σας βάλει στον πειρασμό να κάνετε την παράδοση σε διαφορετική διεύθυνση (μπορεί ακόμη και να δεχθεί να προσθέσετε επιπλέον χρήματα ως μεταφορικά).

Όταν θα παραδώσετε το αντικείμενο, ο αγοραστής θα διαμαρτυρηθεί στην Paypal ότι δεν έλαβε ποτέ το αγαθό. Τώρα, ακόμη και αν έχετε στα χέρια σας την βεβαίωση παραλαβής από την μεταφορική εταιρεία, η PayPal δεν μπορεί να κάνει τίποτα γι ‘αυτό, δεδομένου ότι δεν έχει αποσταλεί στη διεύθυνση που καταχωρήθηκε στην βάση δεδομένων της. Ο αγοραστής θα πάρει τα χρήματά του πίσω, και εσείς απλά να χάσετε το προϊόν σας.

Πώς να προστατευτείτε από αυτή την απάτη;
Είναι καθαρά γραμμένο στις κατευθυντήριες γραμμές ασφαλείας της PayPal, ότι δεν πρέπει ποτέ να παραδώσετε ένα προϊόν σε μια διεύθυνση διαφορετική από εκείνη που έχει καταχωρηθεί στην PayPal. Μην παραβείτε αυτό τον κανόνα και έτσι θα μειώσετε τον κίνδυνο τέτοιων αιτημάτων.

 

Απάτη Νο3. Υπερβολική πληρωμή

Σενάριο
Ο πελάτης αγόρασε κάποια προϊόντα από εσάς αλλά πλήρωσε επιπλέον χρήματα. Στη συνέχεια, θα σας στείλει μήνυμα ότι κατά λάθος σας έστειλε επιπλέον χρήματα και θα πρέπει να του επιστρέψετε τα επιπλέον χρήματα πίσω, μέσω τηλεφωνικής επιταγής ή να χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε άλλη, μη ασφαλή, μέθοδο πληρωμής.

Τι συμβαίνει στο παρασκήνιο;
Ο αγοραστής μπορεί να χρησιμοποιεί ένα hacked λογαριασμό PayPal για να κάνει την πληρωμή. Όταν ο πραγματικός ιδιοκτήτης του λογαριασμού θα μάθει για τη μεταφορά χρημάτων, θα ζητήσει από την PayPal για του επιστραφεί ολόκληρο το ποσό πίσω.

Η PayPal θα επιστρέψει τα χρήματα στον ιδιοκτήτη του λογαριασμού PayPal και εσείς λογικά θα πάρετε το προϊόν σας πίσω (ή μπορεί να μην το έχετε στείλει ακόμα). Ωστόσο, θα χάσετε τα επιπλέον χρήματα που έχετε αποστείλει στον απατεώνα.

Πώς να προστατευτείτε;
Αν έχετε ξεκινήσει μία συναλλαγή μέσω της Paypal, μείνετε μαζί της μέχρι να ολοκληρωθεί όλη η διαδικασία. Άλλωστε η Paypal μπορεί να προσφέρει προστασία μόνο για συναλλαγές που έχουν γίνει με τη χρήση της πλατφόρμας της. Για αιτήσεις τέτοιου είδους, θα πρέπει να επιστρέψετε ολόκληρο το ποσό και να τους ζητήσετε να στείλουν το σωστό πληρωμής και πάλι. Μπορείτε επίσης να επιτρέψετε στην PayPal να γνωρίζει γι ‘αυτή την απαίτηση του πελάτη σας και να τους ζητήσετε να χειριστούν την κατάσταση.

Απάτη Νο 4. Ο αγοραστής να κανονίσει την μεταφορική εταιρεία

Σενάριο
Ο αγοραστής θέλει να αγοράσει το προϊόν σας και να παραδοθεί στη διεύθυνση που καταχωρήθηκε στον Paypal λογαριασμό του, αλλά η παράδοση να γίνει μέσω της μεταφορικής εταιρεία που προτείνει ο αγοραστής, και προθυμοποιείται να κανονίσει αυτός τα διαδικαστικά. Μπορεί να δικαιολογηθεί ότι αυτό θα βοηθήσει στο να εξοικονομήσετε χρήματα ή να εξασφαλίσει μία πιο ασφαλή παράδοση.

Τι συμβαίνει στο παρασκήνιο;
Όταν αφήσετε το αγοραστή να κανονίσει την διαδικασία μεταφοράς με την μεταφορική εταιρεία της αρεσκείας του, ο αγοραστής αποκτά ουσιαστικά τον πλήρη έλεγχο πάνω στη διαδικασία αποστολής. Μπορεί εύκολα να αναδρομολογήσει την μεταφορά σε μια διαφορετική διεύθυνση από εκείνη που καταχωρήθηκε στην PayPal. Στη συνέχεια, μπορεί να ισχυριστεί ότι το προϊόν δεν παραδόθηκε στην έδρα του κι έτσι επιθυμεί την επιστροφή των χρημάτων του. Και δεν θα μπορείτε να το αποδείξετε.

Πώς να προστατευτείτε;
Ως πωλητής, θα πρέπει να αναλάβετε την πλήρη ευθύνη για την πληρωμή και την μεταφορά των προϊόντων σας. Μην δέχεστε χάρες από τον αγοραστή ή μην κάνετε κάτι που δεν υπάγεται στις διαδικασίες της PayPal ή στον έλεγχό σας. Αποσαφηνίστε στον αγοραστή ότι η PayPal θα χειριστεί την πληρωμή και ότι εσείς θα κανονίσετε την αποστολή.

ΑΠΑΤΕΣ ΠΟΥ EΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ

Απάτη Νο 5. Στείλτε τα χρήματα σαν “friends and family”

Σενάριο
Για την ολοκλήρωση της πληρωμής, ο πωλητής μπορεί να σας ζητήσει να στείλετε την πληρωμή ως «friends and family» (φίλοι και οικογένεια). Μπορεί επίσης να ισχυριστεί ότι αυτό θα σας βοηθήσει να αποφύγετε τα τέλη συναλλαγής και μπορεί ακόμη και να σας δελεάσει με μια έκπτωση.

Τι συμβαίνει στο παρασκήνιο;
Η μέθοδος friends and family είναι διαθέσιμη μόνο για συναλλαγές μεταξύ στενών φίλων καθώς και για τα μέλη της οικογένειας σας, τα οποία εμπιστεύεστε και δεν πωλούν προϊόντα. Ως εκ τούτου, η “πολιτική προστασίας αγορών της PayPal” δεν ισχύει για τη συγκεκριμένη συναλλαγή.

Εάν χρησιμοποιήσετε αυτήν τη μέθοδο για να αγοράσετε αγαθά τότε ο πωλητής μπορεί να αρνηθεί την αποστολή των εμπορευμάτων του μετά τη λήψη των χρημάτων σας. Δεν μπορείτε να κάνετε claim εναντίων του σχετικά με τις πληρωμές αυτές και η επικοινωνία με την PayPal δεν θα είναι γόνιμη.

Πώς να προστατευτείτε;
Η μέθοδος της PayPal “friends and family” πρέπει να γίνεται μόνο για τη μεταφορά χρημάτων μεταξύ έμπιστων φίλων και μελών της οικογένειας, όπου δεν θα υπάρξει μετέπειτα κάποια αξίωση προς την Paypal. Αν θέλετε να έχετε την προστασία της εταιρείας για συναλλαγές αγοραπωλησίας τότε χρησιμοποιείστε μόνο την μέθοδο “Goods or services” που είναι καθαρά επιχειρηματική συναλλαγή.

Απάτη Νο 6. Ο πωλητής στέλνει πλαστό τιμολόγιο

Σενάριο
Για μαζικές αγορές, ο πωλητής μπορεί να σας πει ότι θα στείλει ένα PayPal τιμολόγιο και θα πρέπει να προβείτε σε πληρωμή σύμφωνα με αυτό. Στη συνέχεια, θα λάβετε ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από την PayPal με μια σύνδεση προς ένα τιμολόγιο για το συνολικό ποσό.

Στην συνέχεια θα πρέπει να συνδεθείτε μέσω των διαπιστευτηρίων της PayPal για να κάνετε την πληρωμή (ακόμα και αν είστε ήδη συνδεδεμένος). Συνήθως, δεν συμβαίνει τίποτα όταν συνδέεστε, ή ίσως να εμφανιστεί ένα λάθος.

Τι συμβαίνει στο παρασκήνιο;
Το τιμολόγιο του πωλητή που έχει σταλεί σε σας είναι ψεύτικο, και δεν είναι η επίσημη διεύθυνση της PayPal αυτή που λάβατε μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Όταν θα κάνετε κλικ στο σύνδεσμο στο email, θα σας ανακατευθύνει σε μια πλαστή ιστοσελίδα με ένα ψεύτικο πεδίο σύνδεσης PayPal. Τα διαπιστευτήριά σας θα σταλούν στους απατεώνες και ο λογαριασμός σας θα γίνει hacked.

Πώς να προστατευτείτε;
Θα πρέπει να είναι λίγο προσεκτικοί σχετικά με τα τιμολόγια από μη αξιόπιστες πηγές. Πρώτα, βεβαιωθείτε ότι η διεύθυνση από την οποία λάβατε στο μήνυμα είναι η «support@paypal.com». Όπως και με την απάτη Νο 1, βεβαιωθείτε ότι η ιστοσελίδα που βρίσκεται το τιμολόγιο είναι η «www.paypal.com» και όχι παρόμοια. Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με πλαστά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι στο τέλος αυτού του άρθρου.

Απάτη Νο 7. Σας προσφέρουν πληρωμή μέσω PayPal, αλλά σας γυρίζουν σε μια διαφορετική μέθοδο

Σενάριο
Ο πωλητής αναφέρει ότι αποδέχεται πληρωμές PayPal. Ωστόσο, όταν είστε έτοιμοι να ολοκληρώσετε την πληρωμή, ο πωλητής θα σας ζητήσει να χρησιμοποιήσετε μια διαφορετική μέθοδο, όπως μέσω Western Union ή έμβασμα. Πιθανότατα θα μιλήσει για πιο χαμηλή αμοιβή ή μπορεί ακόμη και να σας δώσει έκπτωση για τη χρήση της διαφορετικής μεθόδου.

Τι συμβαίνει στο παρασκήνιο;
Η PayPal προσφέρει προστασία στον αγοραστή και εξασφαλίζει ότι θα λάβετε τα αγαθά που περιμένετε. Οι περισσότερες άλλες μέθοδοι πληρωμής δεν προσφέρουν τέτοια προστασία, και όταν αποσταλούν τα χρήματα δεν μπορούν πλέον να ανακτηθούν.

Έτσι, ο πωλητής μπορεί να προσπαθήσει να σας ξεγελάσει ώστε να χρησιμοποιήσετε μια διαφορετική μέθοδο για μια καλύτερη τιμή και ίσως να μην σας στείλει το προϊόν. Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της επιλογής τους, δεν θα είστε σε θέση να υποβάλετε οποιαδήποτε απαίτηση και θα χάσετε τα χρήματα σας.

Πώς να προστατευτείτε;
Η προστασία είναι ίσως ο κύριος λόγος που οι περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν την PayPal για τις συναλλαγές τους. Επιμείνετε στους αρχικούς όρους και πείτε στον πωλητή ότι θα κάνετε την πληρωμή μόνο μέσω PayPal. Δεν έχει σημασία πόσο γλυκιά φαντάζει μία δεύτερη συμφωνία, δεν αξίζει τον κίνδυνο να χάσετε όλα τα χρήματά σας.

Πρόσθετες πληροφορίες

Αν και οι παραπάνω είναι οι πιο κοινές απάτες, δεν θα πρέπει να ξεχνάτε ότι τα πλαστά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου συχνά χρησιμοποιούνται για απάτες της PayΡal. Υπάρχουν εκατοντάδες τρόποι που οι απατεώνες μπορούν να χρησιμοποιήσουν πλαστά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για να εξαπατήσουν τους χρήστες της PayΡal. Ωστόσο, οι παρακάτω βασικοί κανόνες θα πρέπει να σας βοηθήσουν στην πρόληψη τέτοιων παγίδων. Δείτε λοιπόν μερικές ενδείξεις που μπορεί να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε ψεύτικα emails με παγίδα PayPal:

  • Το e-mail δεν θα είναι από το support@paypal.com
  • Ζητάει εμπιστευτικές πληροφορίες, όπως τραπεζικά στοιχεία, στοιχεία σύνδεσης της PayΡal, το πλήρες όνομα, την απάντηση στην ερώτηση ασφαλείας σας, καθώς και άλλες παρόμοιες πληροφορίες που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν.
  • Η PayΡal θα ποτέ να σας ζητήσει να εγκαταστήσετε ή να κατεβάσετε τίποτα.
  • Το πλαστό email δεν θα απευθυνθεί προς εσάς με το όνομά σας. Η PayΡal ξέρει το όνομά σας και τα γνήσια emails της το αναφέρουν πάντοτε.
  • Το περιεχόμενο των μηνυμάτων δημιουργεί μια αίσθηση του επείγοντος. Για παράδειγμα, «Κάντε κλικ τώρα για να εξοικονομήστε $ 50 από το κουπόνι» (Click now to get $50 coupon) ή «Έχουμε παρατηρήσει ύποπτη δραστηριότητα στο λογαριασμό σας, κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο για να το επιβεβαιώσετε» (We have noticed suspicious activity in your account, click the link below to confirm).

Η PayPal έχει επίσης έναν εκτενή οδηγό για το πώς να προσδιορίσετε τα πλαστά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τις πλαστές ιστοσελίδες της PayPal. Μπορείτε να ανατρέξετε σε αυτόν για περισσότερες λεπτομέρειες.

Επίλογος

Η καλύτερη προστασία για τις απάτες μέσω PayPal είναι να διαβάσετε τους κανόνες της εταιρείας, να παραμείνετε σε αυτούς, και να μην ολοκληρώσετε ποτέ μια συναλλαγή για την οποία έχετε αμφιβολίες. Η PayPal προσφέρει απλές οδηγίες τόσο για τους πωλητές τόσο και για τους αγοραστές σχετικά με την πολιτική προστασίας των αγορών της. Επαναλαμβάνουμε ότι θα πρέπει να τις διαβάσετε, αν θέλετε να αποφύγετε τις απάτες .

Οι 7 κοινές απάτες που έχω αναφέρονται παραπάνω θα πρέπει να σας έδωσαν μια ιδέα για το πώς μπορεί να σας εξαπατήσουν.