Η Αυστραλιανή Επιτροπή Ανταγωνισμού και Καταναλωτών (ACCC) υπέβαλε αγωγή κατά της Google με την κατηγορία ότι η εταιρεία δεν έλαβε ρητή συγκατάθεση από τους καταναλωτές όταν αποφάσισε να επεκτείνει την πολιτική απορρήτου της και τη χρήση δεδομένων.

Η Google κατηγορείται ότι χρησιμοποιεί προσωπικά στοιχεία από τους λογαριασμούς Gοogle των καταναλωτών σε συνδυασμό με πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητες αυτών των ατόμων σε sites που δεν ανήκουν στην Google. Σκοπός είναι η προβολή διαφημίσεων, παρά το γεγονός ότι δεν έχει δοθεί ρητή συγκατάθεση.

“Αυτό σημαίνει ότι τα δεδομένα σχετικά με τη διαδικτυακή δραστηριότητα των χρηστών, εκτός Gοogle, συνδέθηκαν με τα ονόματά τους και άλλες πληροφορίες ταυτότητας που διατηρούσε η Google. Προηγουμένως, αυτές οι πληροφορίες διατηρούνταν χωριστά από τους λογαριασμούς Google των χρηστών, πράγμα που σημαίνει ότι τα δεδομένα δεν ήταν συνδεδεμένα με έναν μεμονωμένο χρήστη”, είπε η ACCC.

Από τις 28 Ιουνίου 2016 έως τον Δεκέμβριο του 2018, οι κάτοχοι Gοogle λογαριασμών καλούνταν να κάνουν κλικ στην επιλογή “Συμφωνώ” σε μια pop-up ειδοποίηση της Google που υποτίθεται ότι εξηγούσε τον τρόπο με τον οποίο σχεδίαζε να επεκτείνει τη χρήση των προσωπικών δεδομένων προκειμένου να λάβει τη συγκατάθεσή τους.

Η ειδοποίηση ανέφερε ότι “έχουμε εισαγάγει ορισμένες προαιρετικές λειτουργίες για τον λογαριασμό σας, προσφέροντάς σας μεγαλύτερο έλεγχο στα δεδομένα που συλλέγει η Google και τον τρόπο χρήσης τους, επιτρέποντας ταυτόχρονα στην Google να σας εμφανίζει πιο σχετικές διαφημίσεις”.

Η ειδοποίηση συνέχιζε λέγοντας: “περισσότερες πληροφορίες θα είναι διαθέσιμες στο Google Account σας, διευκολύνοντας τον έλεγχο από μέρους σας” και “Η Gοogle θα χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες για να κάνει τις διαφημίσεις πιο σχετικές για εσάς”.

Σύμφωνα με την ACCC, η ειδοποίηση ήταν παραπλανητική, καθώς οι καταναλωτές δεν θα μπορούσαν να καταλάβουν σωστά τις αλλαγές που έκανε η Google, ούτε τον τρόπο χρήσης των δεδομένων τους.

“Πιστεύουμε ότι πολλοί καταναλωτές, εάν τους είχε δοθεί σωστή ενημέρωση, μπορεί να είχαν αρνηθεί να δώσουν τη συγκατάθεσή τους στη Gοogle να συνδυάσει και να χρησιμοποιήσει ένα τόσο ευρύ φάσμα των προσωπικών τους πληροφοριών για το οικονομικό όφελος της εταιρείας”, δήλωσε ο πρόεδρος της ACCC, Rod Sims.

Η ACCC είπε, επίσης, ότι η Google παραπλάνησε τους καταναλωτές σχετικά και μια άλλη αλλαγή στην πολιτική απορρήτου της. Σύμφωνα με αυτή την αλλαγή, “ανάλογα με τις ρυθμίσεις του λογαριασμού σας, η δραστηριότητά σας σε άλλους ιστότοπους και εφαρμογές ενδέχεται να συνδέεται με τα προσωπικά σας στοιχεία, προκειμένου να βελτιωθούν οι υπηρεσίες της Google και οι διαφημίσεις που προβάλλονται από την εταιρεία”.

Η ενημερωμένη πολιτική απορρήτου της Google είχε πει: “Δεν θα περιορίσουμε τα δικαιώματά σας βάσει αυτής της Πολιτικής Απορρήτου χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή σας”.

Η ACCC ισχυρίζεται ότι καθώς η Google δεν έλαβε ρητή συγκατάθεση από τους καταναλωτές σχετικά με αυτήν την αλλαγή στην πολιτική απορρήτου, η δήλωσή της ότι δεν θα μειώσει τα δικαιώματα των καταναλωτών χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή τους, ήταν επίσης παραπλανητική.

“Προχωράμε σε αυτήν την ενέργεια επειδή θεωρούμε ότι η Google παραπλάνησε τους Αυστραλούς καταναλωτές σχετικά με το τι σχεδίαζε να κάνει με μεγάλο αριθμό των προσωπικών τους πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένης της διαδικτυακής τους δραστηριότητας σε sites που δεν είναι συνδεδεμένα με την Gοogle”, δήλωσε ο Sims.

“Η χρήση αυτών των νέων συνδυασμένων πληροφοριών επέτρεψε στην Gοogle να αυξήσει σημαντικά την αξία των διαφημιστικών προϊόντων της, τα οποία της απέφεραν πολύ υψηλότερα κέρδη”.

“Η ACCC θεωρεί ότι οι καταναλωτές πληρώνουν αποτελεσματικά για τις υπηρεσίες της Google με τα δεδομένα τους, επομένως αυτή η αλλαγή που εισήγαγε η Gοogle αύξησε την “τιμή” των υπηρεσιών της, χωρίς τη γνώση των καταναλωτών.

Ταυτόχρονα, η Gοogle αντιμετωπίζει μια ξεχωριστή αγωγή από την ACCC για παραπλάνηση των καταναλωτών σχετικά με τον τρόπο συλλογής δεδομένων τοποθεσίας σε συσκευές Android. Γι’ αυτήν την αγωγή, η ACCC είχε ισχυριστεί ότι κατά τη διάρκεια του 2017 και του 2018, η Google δεν ενημέρωσε τους Αυστραλούς πολίτες ότι έπρεπε να έχουν απενεργοποιήσει τη ρύθμιση ιστορικού τοποθεσίας στο Android, καθώς και τη ρύθμιση για τη δραστηριότητα διαδικτύου και εφαρμογών, για να αποτρέψουν την αποθήκευση δεδομένων τοποθεσίας από την Google.

“Υποστηρίζουμε ότι η Google παραπλάνησε τους καταναλωτές αφού δεν ανέφερε ότι έπρεπε να απενεργοποιηθεί και η άλλη ρύθμιση (πέρα από τη ρύθμιση ιστορικού τοποθεσίας)”, δήλωσε ο Sims τον Οκτώβριο του περασμένου έτους.

Από την άλλη, η Google είπε ότι οι ισχυρισμοί της ACCC δεν αντικατοπτρίζουν τον τρόπο με τον οποίο οι συσκευές Android χειρίζονται τα δεδομένα τοποθεσίας.