Όταν γίνεται αναφορά στην “τεχνολογία φωνής”, οι περισσότεροι σκέφτονται την Alexa της Amazon, το Siri της Apple ή την Cortana της Microsoft. Ενώ αυτοί οι προσωπικοί βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης (AI) γίνονται ολοένα και περισσότερο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, συνιστούν μία μόνο χρήση της τεχνολογίας φωνής και έχουν σχεδιαστεί κυρίως για ενήλικες. Η ιρλανδική τεχνολογική εταιρεία “SoapBox Labs” θέλει να το αλλάξει αυτό. Έτσι, ανέπτυξε μια τεχνολογία αναγνώρισης ομιλίας σχεδιασμένη ειδικά για παιδιά, η οποία χρησιμοποιείται ήδη σε μια σειρά εφαρμογών – από παιχνίδια μέχρι εκπαιδευτικές εφαρμογές.

Η Patricia Scanlon, ιδρύτρια και εκτελεστική πρόεδρος της SoapBox, εξηγεί ότι οι φωνές των παιδιών διαφέρουν από αυτές των ενηλίκων. Συνήθως, είναι πιο υψηλές και λεπτές ή χρησιμοποιούν διαφορετικά πρότυπα γλώσσας ή ομιλίας, τα οποία η κανονική τεχνολογία φωνής δεν μπορεί πάντα να «αγγίξει».

Είναι κατανοητό ότι «μια βιομηχανία που έχει περάσει δεκαετίες δουλεύοντας στην τεχνολογία και εστιάζοντας μόνο σε ενήλικες … αντιμετωπίζει ένα αρκετά σημαντικό πρόβλημα όταν προσπαθεί να ενσωματώσει σε όλο αυτό και τα παιδιά», πρόσθεσε η Scanlon.

Διαβάστε επίσης: Facial Recognition: Όσα πρέπει να ξέρετε για την αναγνώριση προσώπου!

Ιρλανδία: Τεχνολογία αναγνώρισης ομιλίας σχεδιασμένη ειδικά για παιδιά

Αντί να τροποποιήσει την τεχνολογία φωνής που υπάρχει ήδη στην αγορά, η SoapBox δημιούργησε το φωνητικό της μηχάνημα από την αρχή – εστιάζοντας σε παιδιά ηλικίας 2 έως 12 ετών. Η εταιρεία λέει ότι δημιούργησε ένα σύνολο δεδομένων για να εκπαιδεύσει το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, που αποτελείται από χιλιάδες ώρες παιδικής ομιλίας που συλλέγεται σε πραγματικά θορυβώδη περιβάλλοντα-κουζίνες, αίθουσες διδασκαλίας και αυτοκίνητα-από παιδιά όλων των ηλικιών, τόνων και διαλέκτων, που προέρχονται από συνολικά 192 χώρες.

«Ένα σύστημα όπως το δικό μας, προσαρμόζεται και επικεντρώνεται πολύ στην απόκτηση υψηλής ακρίβειας και κατάλληλων για την ηλικία απαντήσεων για τα παιδιά», σημειώνει η Scanlon.

Με αυτόν τον τρόπο, ανοίγει μια εντελώς νέα αγορά, για την οποία υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση. Περισσότερα από 8 δισεκατομμύρια ψηφιακοί φωνητικοί βοηθοί αναμένεται να χρησιμοποιηθούν έως το 2024, από 4 δισεκατομμύρια το 2020, και υπάρχει αυξημένη εστίαση στην προσαρμογή της τεχνολογίας για παιδιά. Το 2020, η Amazon κυκλοφόρησε την επόμενη γενιά του Echo Dot Kids Edition, της συσκευής Alexa που επικεντρώνεται στα παιδιά.

Η SoapBox, η οποία πωλεί μια τεχνολογία και όχι ένα καταναλωτικό προϊόν, έχει συγκεντρώσει χρηματοδότηση άνω των 12 εκατομμυρίων δολαρίων από την ίδρυσή της το 2013 και έχει προσελκύσει περισσότερους από 50 πελάτες από όλο τον κόσμο. Η εταιρεία λέει ότι εμπίπτει σε δύο κατηγορίες: “εκπαίδευση” και “παιχνίδι”.

Δείτε ακόμη: Παιχνίδια δείχνουν τους κινδύνους της AI αναγνώρισης συναισθημάτων

Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να μάθει να διαβάζει ή να μάθει μια γλώσσα, υπογραμμίζει η Scanlon. Λειτουργεί ως ο «εξυπηρετικός ενήλικας», απαντώντας αμέσως στο παιδί, ενώ μπορεί επίσης να βοηθήσει στην καταγραφή της προόδου του παιδιού και να δώσει feedback σε έναν δάσκαλο ή σε έναν γονέα.

Η SoapBox έχει εξασφαλίσει συνεργασίες με διαδικτυακές εταιρείες εκπαίδευσης όπως η εταιρεία “Amplify”

με έδρα τη Νέα Υόρκη, το Florida Center for Reading Research και το Lingumi, μια εφαρμογή εκμάθησης αγγλικών με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ιρλανδία: Τεχνολογία αναγνώρισης ομιλίας σχεδιασμένη ειδικά για παιδιά

Η τεχνολογία χρησιμοποιείται επίσης από προγραμματιστές παιχνιδιών και εταιρείες gaming που θέλουν να αναπτύξουν παιχνίδια με δυνατότητα φωνής, τα οποία να μπορούν να συνομιλήσουν με το παιδί, ή συναρπαστικές εμπειρίες εικονικής ή επαυξημένης πραγματικότητας.

Η Lynne Hall, καθηγήτρια πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Sunderland στο Ηνωμένο Βασίλειο, συμφωνεί ότι οι δυνατότητες για την τεχνολογία φωνής των παιδιών είναι «σημαντικές».

Αυτή η τεχνολογία προσφέρει ένα επιπλέον κανάλι μάθησης και «ατελείωτη πρόσβαση σε γεγονότα και δεξιότητες», λέει η Hall, που προβλέπει ότι θα χρησιμοποιηθεί στην τάξη για να παρέχει πρόσθετη υποστήριξη στη διδασκαλία. «Η προσθήκη αναγνώρισης φωνής για συμμετοχή σε εμπειρίες που βασίζονται στην οθόνη είναι πιθανό να είναι μια αποτελεσματική προσέγγιση», επισημαίνει η Hall.

Η Scanlon πιστεύει ότι θα αυξήσει επίσης τη συμμετοχή, είτε πρόκειται για εκπαίδευση είτε για παιχνίδια. «Όταν τα παιδιά αλληλεπιδρούν με αυτήν την τεχνολογία, υπάρχει μια μαγεία που εκτυλίσσεται και ένα επίπεδο engagement που αυξάνεται. Νιώθουν ότι η τεχνολογία τα ακούει.»

Πρόταση: Το Facebook θέλει να πείτε “Hey Facebook” σε Oculus Quest και Portal

Ιρλανδία: Τεχνολογία αναγνώρισης ομιλίας σχεδιασμένη ειδικά για παιδιά

Προστασία της ιδιωτικότητας
Μια σημαντική πρόκληση σχετικά με την ανάπτυξη της τεχνολογίας φωνής για παιδιά είναι η απόκτηση της εμπιστοσύνης των γονέων, ειδικά στην ιδιωτικότητα, λέει ο Andy Robertson, συγγραφέας του “Taming Gaming”, ενός βιβλίου για video-games για γονείς. Ωστόσο, πιστεύει ότι η SoapBox υιοθετεί τη σωστή προσέγγιση.

«Κάνει τικ στα σωστά κουτάκια για τους γονείς», λέει ο Robertson. «Είναι φτιαγμένη για παιδιά αντί να παίρνει η εταιρεία ένα προϊόν για ενήλικες και στη συνέχεια να το προσαρμόζει για παιδιά. Αυτό σημαίνει ότι έχει την ευκαιρία να διασφαλίσει την καλή συμμόρφωση με σημαντικούς κανονισμούς (όπως ο Κανονισμός Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων των Παιδιών στο Διαδίκτυο στις ΗΠΑ ή ο Κανονισμός της Ε.Ε. για την Προστασία των Δεδομένων των Παιδιών) για αλληλεπίδραση με παιδιά.»

Η SoapBox λέει ότι δεν ταυτοποιεί τους χρήστες στο σύστημά της και ότι τα φωνητικά της δεδομένα δεν κοινοποιούνται ούτε πωλούνται σε τρίτα μέρη – ούτε χρησιμοποιούνται για την υποστήριξη δραστηριοτήτων μάρκετινγκ και διαφήμισης.

«Σεβόμαστε τα ψηφιακά δικαιώματα απορρήτου των παιδιών, τα οποία διαφέρουν πολύ από αυτά των ενηλίκων», τόνισε η Scanlon.

Πηγή πληροφοριών: edition.cnn.com