Επιστήμονες ανακάλυψαν μια νέα πηγή ρύπανσης που είναι επικίνδυνη και για την ανθρώπινη υγεία: τις επαναφορτιζόμενες μπαταρίες ιόντων λιθίου που βρίσκονται στα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα (EV).

Δείτε επίσης: Η μπαταρία CATL τροφοδοτεί με επιτυχία ηλεκτρικό αεροπλάνο

Ορισμένες τεχνολογίες μπαταριών ιόντων λιθίου χρησιμοποιούν μια κατηγορία χημικών ουσιών PFAS, που βοηθούν να γίνουν οι μπαταρίες λιγότερο εύφλεκτες και να μεταφέρουν τον ηλεκτρισμό.

Οι επιστήμονες βρήκαν υψηλά επίπεδα αυτών των PFAS σε δείγματα αέρα, νερού, χιονιού, εδάφους και ιζημάτων κοντά σε εργοστάσια που παράγουν αυτές τις χημικές ουσίες στις ΗΠΑ, το Βέλγιο και τη Γαλλία, σύμφωνα με μια μελέτη που έγινε με κριτές στο περιοδικό Nature Communications.

Τα PFAS που εντοπίζονται στις μπαταρίες EV είναι γνωστά ως “forever chemicals” επειδή συσσωρεύονται γρήγορα στο περιβάλλον, τους ανθρώπους και τα ζώα, δεν διασπώνται για χιλιάδες χρόνια και έχουν συνδεθεί με μια σειρά από παθήσεις υγείας, όπως ηπατική βλάβη, υψηλή χοληστερόλη, χαμηλό βάρος γέννησης και χρόνια νεφρική νόσο.

Τα ευρήματα υπογραμμίζουν πώς η μετάβαση σε καθαρότερα αυτοκίνητα και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι το κλειδί για την επίλυση της κλιματικής κρίσης, αλλά συνοδεύεται από το δικό της σύνολο αντισταθμίσεων που εξακολουθούν να εμφανίζονται και έχουν μελετηθεί ελάχιστα.

Δείτε ακόμα: Hyundai INSTER: Πρώτο teaser του νέου προσιτού EV

Ενώ οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία της εξόρυξης λιθίου και άλλων ορυκτών που χρησιμοποιούνται σε μπαταρίες, ηλιακούς συλλέκτες, ανεμογεννήτριες και άλλες τεχνολογίες είναι καλά τεκμηριωμένες, μόλις τώρα οι ερευνητές ανακαλύπτουν τις μπαταρίες ιόντων λιθίου ως πηγή ρύπανσης PFAS.

Πρόκειται για ένα θέμα παγκόσμιας ανησυχίας, καθώς οι μπαταρίες EV ιόντων λιθίου που είναι επιβλαβείς για την υγεία, χρησιμοποιούνται παγκοσμίως, ανέφερε η μελέτη. Η ίδια κατηγορία PFAS εντοπίστηκε πρόσφατα σε χαμηλά επίπεδα σε ύδατα της Ευρώπης και της Κίνας, αλλά η πηγή της ρύπανσης ήταν ασαφής.

«Είναι δύσκολο να γνωρίζουμε πόσο διαδεδομένες είναι οι χημικές ουσίες σε συγκεκριμένες μπαταρίες ιόντων λιθίου, επειδή δεν υπάρχει ακόμη αρκετή έρευνα», είπε ο Lee Ferguson, αναπληρωτής καθηγητής περιβαλλοντικής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο Duke και συν-συγγραφέας της μελέτης.

Δείτε επίσης: Honda: Σχεδιάζει να επενδύσει σχεδόν 65 δισ.$ σε EV οχήματα

Η μελέτη ανέφερε ότι μόνο το 5% περίπου των μπαταριών ιόντων λιθίου ανακυκλώνεται και μέχρι το 2040, θα μπορούσαν να υπάρχουν περίπου 8 εκατομμύρια τόνοι απορριμμάτων μπαταριών ιόντων λιθίου.

Πηγή: sciencealert