Τα δύο πέμπτα (40%) των ηλικιωμένων ανθρώπων στο Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκονται στο στόχαστρο τηλεφωνικών απατών σε καθημερινή, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Οι ερευνητές του University of Portsmouth πήραν συνεντεύξεις από σχεδόν 2000 συμμετέχοντες. Πάνω από το 80% των συμμετεχόντων ήταν άνω των 75 ετών. Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι απατεώνες προσεγγίζουν σχεδόν κάθε μέρα ηλικιωμένους πολίτες, μέσω τηλεφώνου. Επιπλέον, τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων είπαν ότι είχαν βιώσει τουλάχιστον μία απόπειρα απάτης τους τελευταίους έξι μήνες, ενώ το ένα πέμπτο (20%) είπε ότι υφίσταται παρενόχληση κάθε εβδομάδα.

Το 60% των προσπαθειών εξαπάτησης έγινε μέσω φωνητικών κλήσεων και το 11% μέσω γραπτών μηνυμάτων. Το υπόλοιπο 29% αφορούσε άλλες απάτες που ανέφεραν οι ηλικιωμένοι.

Δείτε επίσης:  Η “Πυραμίδα” της MetaMax: Η Κύπρος στο στόχαστρο επενδυτικής απάτης

Οι ηλικιωμένοι είπαν ότι δέχονταν τρομερή πίεση από τους απατεώνες, σε βαθμό που επηρεαζόταν η ψυχική υγεία και η ποιότητα ζωής τους. Πολλοί είπαν ότι αναγκάζονταν να ζουν σε μια συνεχή κατάσταση φόβου και καχυποψίας.

Μια 78χρονη κυρία υπέγραψε δύο επιταγές σχεδόν 100.000 λιρών, όταν οι απατεώνες τηλεφώνησαν αμέσως μετά τον θάνατο του συζύγου της και την εξαπάτησαν.

Ο συγγραφέας της μελέτης, Mark Button, είπε ότι πολλοί ηλικιωμένοι καταλαβαίνουν ότι πρόκειται για απάτη και κλείνουν γρήγορα το τηλέφωνο, αλλά κάποιοι πέφτουν στην παγίδα.

Δείτε επίσης: Δεκάδες συλλήψεις ατόμων που διέπρατταν Vishing απάτες

«Η μελέτη μας αποκαλύπτει ότι οι επιπτώσεις αυτών των απατών δεν έχουν ακόμη διερευνηθεί σοβαρά. Χρειάζεται να διεξαχθεί περισσότερη έρευνα για να διερευνηθεί ο αντίκτυπος των απατών στον φόβο των ατόμων και στην ποιότητα ζωής όλων των ηλικιακών ομάδων

».

Ωστόσο, τα δεδομένα από την αμερικανική υπηρεσία προστασίας καταναλωτών (FTC) δείχνουν ότι απάτες μέσω τηλεφώνου γίνονται λιγότερο δημοφιλείς μεταξύ των απατεώνων. Κατά την περίοδο 2020-2023, το ποσοστό των απατών μέσω email και μηνυμάτων κειμένου αυξήθηκε απότομα, ενώ οι απάτες που πραγματοποιήθηκαν μέσω τηλεφώνου μειώθηκαν.

Στρατηγικές προστασίας των ηλικιωμένων από τηλεφωνικές απάτες

Η εκπαίδευση των ηλικιωμένων σχετικά με τις κοινές μεθόδους που χρησιμοποιούν οι απατεώνες μπορεί να είναι εξαιρετικά αποτελεσματική. Οι ηλικιωμένοι πρέπει να γνωρίζουν πώς να αναγνωρίζουν σημάδια απάτης, όπως αιτήματα για προσωπικές πληροφορίες ή πίεση για άμεση δράση.

Δείτε επίσης: Operation First Light: Η Interpol εξάρθρωσε online δίκτυα απάτης

Η ενθάρρυνση των ηλικιωμένων να μην απαντούν σε κλήσεις από άγνωστους αριθμούς και να μην επιστρέφουν κλήσεις σε αριθμούς που δεν αναγνωρίζουν μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο απάτης.

Επιπλέον, η χρήση τεχνολογικών λύσεων, όπως οι εφαρμογές φραγής κλήσεων και οι υπηρεσίες αναγνώρισης κλήσεων, μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή απατών.

Τέλος, η συνεργασία με οργανισμούς και υπηρεσίες που παρέχουν υποστήριξη και ενημέρωση για την ασφάλεια των ηλικιωμένων μπορεί να ενισχύσει την προστασία τους. Αυτοί οι οργανισμοί μπορούν να προσφέρουν τακτικές ενημερώσεις και συμβουλές για την αποφυγή τηλεφωνικών απατών.

Πηγή: www.infosecurity-magazine.com