Η Meta έχει προθεσμία έως την 1η Σεπτεμβρίου 2024 για να ανταποκριθεί στις ανησυχίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το μοντέλο «Πληρωμή ή Συγκατάθεση», διαφορετικά θα έρθει αντιμέτωπη με κυρώσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε ότι το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (CPC) ενημέρωσε τη Meta για τις πιθανές παραβιάσεις της νομοθεσίας περί προστασίας των καταναλωτών στο Facebook και το Instagram.

Διαβάστε ακόμη: Το διαφημιστικό μοντέλο της Meta παραβιάζει τους κανόνες της ΕΕ

Η νέα πρακτική θεωρείται ότι παραπλανά και ότι προκαλεί σύγχυση, με τις αρχές να ανησυχούν ότι οι χρήστες ενδεχομένως πιέζονταν να επιλέξουν γρήγορα – είτε να πληρώσουν μηνιαία συνδρομή είτε να συναινέσουν στη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων για στοχευμένη διαφήμιση. Η υπηρεσία επεσήμανε ότι αυτό ενδέχεται να προέρχεται από τον φόβο των καταναλωτών ότι «θα έχαναν άμεσα την πρόσβαση στους λογαριασμούς τους και το δίκτυο των επαφών τους».

Η Meta, η οποία εισήγαγε ένα πρόγραμμα συνδρομής για τους χρήστες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα τέλη του 2023, βρίσκεται υπό πίεση λόγω της προσφοράς μιας «επιλογής» που ουσιαστικά δεν είναι επιλογή, επιβάλλοντας ένα «τέλος απορρήτου» για την άσκηση των δικαιωμάτων προστασίας δεδομένων των χρηστών.

Σύμφωνα με τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) της Ε.Ε., οι εταιρείες με ρόλους gatekeeper υποχρεούνται να ζητούν ρητή συγκατάθεση από τους χρήστες πριν χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα τους για υπηρεσίες πέραν της βασικής λειτουργικότητας (π.χ. διαφήμιση) ή να παρέχουν πρόσβαση σε μια λιγότερο εξατομικευμένη αλλά ισοδύναμη έκδοση των πλατφορμών για όσους αρνούνται να συναινέσουν.

«Οι Gatekeepers δεν μπορούν να χρησιμοποιούν την υπηρεσία ή ορισμένες λειτουργίες με την προϋπόθεση της συναίνεσης των χρηστών», ανέφερε η Επιτροπή αυτό το μήνα, τονίζοντας ότι το μοντέλο της Meta παραβιάζει τον DMA. Η Επιτροπή κατηγόρησε επίσης τη Meta ότι χρησιμοποιεί ασαφείς όρους και παρουσιάζει την υπηρεσία ως “δωρεάν”, ενώ στην πραγματικότητα αναγκάζει τους χρήστες να συμφωνήσουν με τη χρήση των δεδομένων τους για εξατομικευμένες διαφημίσεις. Επιπλέον, οι χρήστες μπερδεύονται καθώς χρειάζεται να περιηγηθούν σε διάφορες οθόνες για να καθορίσουν πώς χρησιμοποιούνται και επεξεργάζονται τα δεδομένα τους για διαφημιστικούς σκοπούς.

Η Meta, από την πλευρά της, θεωρεί την πληρωμένη έκδοση ως νόμιμο επιχειρηματικό μοντέλο και επικαλείται την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ), που επιτρέπει στις εταιρείες να προσφέρουν μια ισοδύναμη εναλλακτική έκδοση της υπηρεσίας της με την κατάλληλη αμοιβή που όμως δεν βασίζεται στη συλλογή δεδομένων για διαφημίσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό αφορά νέους χρήστες που εγγράφονται τώρα στις υπηρεσίες της Meta και όχι τους υπάρχοντες χρήστες.

Δείτε επίσης: Η Meta σταματά τη χρήση του AI στη Βραζιλία

«Οι χρήστες δεν πρέπει να πέφτουν στην παγίδα να πιστεύουν ότι είτε θα πληρώσουν για να μην βλέπουν διαφημίσεις είτε θα λάβουν μια δωρεάν υπηρεσία, όταν στην πραγματικότητα συμφωνούν ότι η εταιρεία θα χρησιμοποιήσει τα προσωπικά τους δεδομένα για να αποκομίσει έσοδα από διαφημίσεις», δήλωσε ο Didier Reynders, Επίτροπος Δικαιοσύνης της Ε.Ε. «Οι χρήστες

πρέπει να ενημερώνονται εκ των προτέρων και με πλήρη διαφάνεια για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα. Αυτό είναι ένα θεμελιώδες δικαίωμα που θα προστατεύσουμε».

Λίγες ημέρες πριν η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Ανταγωνισμού και Προστασίας Καταναλωτών της Νιγηρίας (FCCPC) επέβαλε στη Meta πρόστιμο 220 εκατομμυρίων δολαρίων, μετά από έρευνα που έδειξε ότι η κοινή χρήση δεδομένων της εταιρείας στο Facebook και το WhatsApp παραβίαζε τους τοπικούς νόμους περί καταναλωτή, προστασίας δεδομένων και απορρήτου, συλλέγοντας πληροφορίες των χρηστών χωρίς τη συγκατάθεσή τους.

«Οι εφαρμογές της Meta θα σταματήσουν άμεσα τη διαδικασία κοινής χρήσης των πληροφοριών των χρηστών του WhatsApp με άλλες εταιρείες του Facebook αλλά και “third-parties”, έως ότου οι χρήστες έχουν ενεργά και οικειοθελώς συναινέσει σε κάθε μορφή χρήσης που επιδιώκουν τα μέρη της Meta σε σχέση με τις πληροφορίες των υποκειμένων των δεδομένων», ανέφερε η τελική εντολή που εκδόθηκε την περασμένη εβδομάδα.

Τον Μάιο, το συμβούλιο ανταγωνισμού της Τουρκίας επέβαλε πρόστιμο 37,20 εκατομμυρίων δολαρίων στον αμερικανικό τεχνολογικό γίγαντα λόγω των πρακτικών κοινής χρήσης δεδομένων στο Facebook, το Instagram, το Threads και το WhatsApp.

Παράλληλα, αναφέρεται ότι η Oracle συμφώνησε να καταβάλει 115 εκατομμύρια δολάρια για να διευθετήσει μια ομαδική αγωγή στις ΗΠΑ, κατηγορούμενη για παραβίαση του απορρήτου των χρηστών μέσω της συλλογής και πώλησης των προσωπικών τους δεδομένων σε τρίτους.

Η Google έχει επίσης βρεθεί στο επίκεντρο μιας νέας έρευνας από την ιταλική αρχή προστασίας δεδομένων σχετικά με τον τρόπο λήψης της συναίνεσης των χρηστών πριν από τον συνδυασμό προσωπικών δεδομένων από διαφορετικές υπηρεσίες και κατά πόσο παρέχει επαρκείς πληροφορίες για αυτήν την επιλογή.

Διαβάστε περισσότερα: Meta: Αφαιρεί όποια ανάρτηση αναφέρεται στον όρο «Σιωνιστής»

Η Garante αναφέρει ότι η Google μπορεί να χρησιμοποιεί τεχνικές και μεθόδους σχετικά με τη συναίνεση, καθώς και μηχανισμούς που ενδέχεται να περιορίσουν την ελευθερία επιλογής του χρήστη.

“Ο χρήστης ενδέχεται να παρακινηθεί να λάβει μια απόφαση που δεν θα είχε λάβει υπό διαφορετικές συνθήκες, συναινώντας στη συνδυαστική και διασταυρούμενη χρήση των προσωπικών του δεδομένων μεταξύ των προσφερόμενων υπηρεσιών.”

Πηγή: thehackernews