Η προστασία της ιδιωτικής ζωής στο διαδίκτυο είναι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα, που απασχολούν τις τεχνολογικές εταιρείες. Δεδομένου ότι πολλές από αυτές (π.χ. Facebook) έχουν κατηγορηθεί για παραβίαση των δεδομένων των χρηστών, γίνονται όλο και περισσότερες προσπάθειες, ώστε να βελτιωθεί η εικόνα τους και να θεωρούνται αξιόπιστες. Η Apple και η Google, αυτή τη στιγμή, είναι ίσως οι ισχυρότεροι πυλώνες της βιομηχανίας των smartphones. Γι’ αυτό το λόγο, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των χρηστών.

Ωστόσο, η Google υστερεί λίγο σε σχέση με την Apple, στον τομέα της ιδιωτικότητας.

Ο πόλεμος ανάμεσα σε Apple και Google

Πρόσφατα, ο CEO της Google, Sundar Pichai, κατηγόρησε την Apple, για το γεγονός ότι πουλάει ακριβά προϊόντα, με δικαιολογία την προστασία της ιδιωτικής ζωής.

Ο Pichai δήλωσε ότι η ιδιωτικότητα δεν πρέπει να είναι ένα πολυτελές αγαθό, που μπορούν να το έχουν μόνο όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας.

Ο διευθύνων σύμβουλος είπε ότι η Google ενδιαφέρεται πολύ για την ασφάλεια των χρηστών της, αλλά, σε αντίθεση με την Apple, προσφέρει πολλά από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της δωρεάν και ταυτόχρονα προστατεύει το απόρρητο.

Στόχος της Google είναι να δημιουργήσει προϊόντα, που λειτουργούν το ίδιο για όλους, ανεξάρτητα από το επάγγελμα ή την καταγωγή, είπε ο Pichai.

Επιπλέον, η εταιρεία θέλει να προσφέρει στους χρήστες την ίδια εμπειρία είτε έχουν ένα τηλέφωνο υψηλής ποιότητας, είτε έχουν ένα πιο οικονομικό τηλέφωνο. “Η ιδιωτικότητα πρέπει να είναι διαθέσιμη σε όλους, σε όλο τον κόσμο”, δήλωσε ο Pichai.

Από την άλλη μεριά, η Apple χρησιμοποιεί το σλόγκαν: “Ό,τι συμβαίνει στο iPhone σας μένει στο iPhone σας”. Ωστόσο, πριν λίγες μέρες, κάποιοι χρήστες άσκησαν αγωγή στην εταιρεία με την κατηγορία ότι έδινε δεδομένα από την εφαρμογή iTunes σε άλλες εταιρείες.

Ο Craig Federighi, αντιπρόεδρος στο τμήμα Software Engineering της Apple, απαντώντας ουσιαστικά στον Pichai, δήλωσε ότι στόχος της Apple είναι να πουλήσει “προϊόντα σε όσους μπορεί” και ότι τα προϊόντα της “σίγουρα δεν είναι πολυτέλεια”. Ακόμα, πρόσθεσε ότι η Apple θέλει να προσφέρει σε όλους, όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία χρήστη.

Ανεξάρτητα από την προστασία της ιδιωτικής ζωής, είναι δύσκολο να συμφωνήσει κανείς με τη δήλωση ότι τα προϊόντα της Apple δεν είναι «πολυτέλεια». Σε κάποιες χώρες, οι τιμές των iPhone είναι διπλάσιες και τριπλάσιες από το μηνιαίο μισθό του μέσου πολίτη.

Ιδιωτικότητα και Google

Όσον αφορά στη Google, έχουν ακουστεί πολλά, όπως ότι παρακολουθεί τις κινήσεις των χρηστών, την τοποθεσία τους, τις αγορές τους και πολλά άλλα. Επίσης, πολλές φορές χρησιμοποιεί δεδομένα των χρηστών για τη βελτίωση των εφαρμογών και των υπηρεσιών της (π.χ. Google Assistant, Χάρτες κ.λ.π.). Στο παρελθόν, είχε κατηγορηθεί για το ότι παρακολουθούσε την τοποθεσία των χρηστών, ακόμα και όταν η αντίστοιχη λειτουργία ήταν απενεργοποιημένη στο τηλέφωνο.

Ο Pichai παραδέχεται ότι η Google χρησιμοποιεί κάποια δεδομένα από τις συσκευές των χρηστών της. Αλλά, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, τα δεδομένα που συγκεντρώνονται είναι ανώνυμα και μόνο ένας μικρός αριθμός χρησιμοποιείται για διαφημιστικούς σκοπούς.

Ο διευθύνων σύμβουλος σημειώνει ότι η Google σέβεται τις πολιτικές απορρήτου και δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να απενεργοποιούν τη λειτουργία συλλογής δεδομένων.

Ιδιωτικότητα και Apple

Ο Federighi έχει ερωτηθεί σε συνέντευξή του για την απόφαση της Apple να μην συλλέγει δεδομένα των χρηστών. Αυτή η επιλογή μπορεί να έχει επιπτώσεις στην εταιρεία και τις υπηρεσίες της. Για παράδειγμα, το Siri θεωρείται λιγότερο “έξυπνο” από το Google Assistant.

Για την Apple, η συλλογή των δεδομένων των χρηστών για τη βελτίωση των υπηρεσιών δεν είναι σωστή προσέγγιση. Φυσικά, χωρίς τα δεδομένα, χρειάζεται περισσότερη δουλειά και υπάρχει μεγαλύτερο κόστος. “Αλλά αξίζει τον κόπο”, λέει.

Συμπέρασμα

Απ’ ότι φαίνεται, οι δυο εταιρείες αντιμετωπίζουν διαφορετικά το θέμα της ιδιωτικότητας. Η Apple δεν καταφεύγει στη συλλογή δεδομένων των χρηστών της. Επίσης, έχει δημιουργήσει ένα νέο εργαλείο για το Safari, το οποίο ανιχνεύει τις διαφημίσεις, χωρίς να εισβάλει στην ιδιωτική ζωή των πολιτών.

Η Google, από την άλλη, προσπαθεί να συνδυάσει την παρακολούθηση των χρηστών με την προστασία της ιδιωτικής τους ζωής. Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να προσφέρει δωρεάν υπηρεσίες στους χρήστες.